Blog van de week: Blog van Smakelijck

Deze week in de blog van de week een blog van  Williene Klinck. Williene heeft een site genaamd Smakelijck, Zeker de moeite waard om eens een kijkje op de site te nemen. Hier staan allemaal leuke recepten op om puur,  gezond en e-nummervrij te koken.

De blog die hieronder staat las ik vorige week en wil ik de week graag met jullie delen. Met toestemming van Williene mag ik deze hier plaatsen.

E-nummervrij, Suikervrij… Waar begin ik? door Williene Klinck van Smakelijck:

E-nummervrij, Suikervrij… Waar begin ik?

Woensdag 25 mrt 2015

E-nummervrij, Suikervrij… Waar begin ik?

Het kan allemaal wat overweldigend zijn. Je wilt wel gezond eten, maar geen idee hoe, waar en waarom je moet beginnen…

Om je voedingspatroon aan te passen heb je simpelweg tijd nodig. Vrijwel niemand redt het om van de één op de andere dag volledig E-vrij en Suikervrij te gaan eten en leven. Daar heb je gewoon tijd en geduld voor nodig om rustig te wennen aan je nieuwe leefstijl.

Kies!

Kies voor jezelf wat je belangrijk vindt. Wil je leven zonder chemische toevoegingen of wil je eerst je suikerinname gaan beperken. Natuurlijk kan het beide, maar mijn ervaring is dat bij een verandering de kleine stapjes het meest succesvol zijn op lange termijn. Laat je hierbij niet gek maken, door wie dan ook. Kies dus voor jezelf wat je het liefst wilt veranderen en laat het daarbij. Bedenk dat elke stap die je doet er één is, ook al is die voor een ander misschien klein. Jij zet ‘m toch maar mooi!

Hoe ga je het doen?

Als je een keuze hebt gemaakt dan ga je voor jezelf na wat je het liefst wilt veranderen. Wil je minder brood eten, wil je je avondmaaltijd E-vrij maken, wil je je tussendoortjes gezonder maken, wat wil je? En ga dat uitvoeren. Kies je voor gezonde tussendoortjes? Ga je dan daar in verdiepen. Hoe kan ik mijn liga, sultana en bokkepootjes vervangen voor gezonde, voedende tussendoortjes zonder dat het me extra tijd kost. Heb je dit na een aantal weken goed onder de knie? Kijk hoe je verder gaat.

Hoe hou je het vast?

Om iets te beginnen is meestal een stap, om iets vast te houden moet je doorzetten. En dat valt niet altijd mee. Het helpt als je geen ongezond voedsel meer in huis hebt, dan is de kans dat je hiervoor speciaal naar de winkel gaat niet zo groot. Maar ook dat is niet altijd haalbaar als je gezinsleden hebt die niet mee doen. Eén voordeel, als je lang genoeg doorzet heb je op den duur geen trek meer in kant en klare producten, suikers en gemaksvoedsel. Heb je een terugval? Geen nood, dat gebeurt bij allemaal wel eens een keer. Ga gewoon verder waar je gebleven was en kijk naar de toekomst.

Maar het kost zoveel tijd…

Dit hoor ik regelmatig, maar ik kan mezelf daar helemaal niet in vinden. Mijn avondmaaltijden kosten niet meer tijd dan dat ik in het verleden uit een pakje of een zakje kookte. En dan kook ik met meerdere groenten. Met kant en klare pakjes en zakjes moest ik ook nog groenten toevoegen en schoonmaken etc… Natuurlijk kost een pan erwtensoep meer tijd, of stoofvlees, maar de gewone doorsnee maaltijd die je hier veelal op de site vind kosten mij gemiddeld niet meer dan 30-45 minuten. Bovendien is het handig om voor 2 dagen te koken als je écht weinig tijd hebt voor het koken. Of je kookt dubbel en je vriest een portie in voor een keer dat je weinig tijd hebt. Toen ik net begon maakte ik veel zelf, maar op den duur had ik daar ook geen tijd meer voor. Nu is mijn tussendoortje een appel, banaan of sinaasappel, een hand noten of een gekookt eitje. Lekker, voedend en zó gepakt. Ook mijn kinderen weten niet beter en zijn zo opgegroeid, en dat laatste is natuurlijk een groot voordeel, en dat besef ik me maar al te goed. Al zal dat heus veranderen als ze groter worden, zo realistisch ben ik ook wel, maar de basis is dan in ieder geval gelegd 😉

…en geld!

Als je kiest voor E-vrij koken dan ben je niet meer kwijt dan wanneer je nergens op let. Kies je voor een gezonde leefstijl met o.a. natuurlijke suikervervangers, veel groenten, veel fruit, noten e.d. dan zal je dat best in je portemonnee voelen. Al ligt dat per persoon en gezin zeer verschillend. Zelf bak ik enkel in het weekend iets lekkers voor tussendoor en ik gebruik daarvoor bijvoorbeeld wat kokosbloesemsuiker. Omdat ik het maar zo weinig gebruik, zijn de kosten hiervan te overzien. Ga je met deze suiker dagelijks bakken dan wordt het al een stuk prijziger. Koop je je groenten/fruit op de markt of ga je naar de natuurwinkel en koop je het biologisch, etc. Daar zitten enorme verschillen in, en ook dat kan heel wisselend zijn in de keuzes die je maakt. Ik kan, en dan spreek ik enkel voor mijn eigen gezin (2 vw + 2 k), niet zeggen dat ik meer geld kwijt ben dan voorheen, maar ik kocht bijvoorbeeld altijd al veel groenten en fruit, maar ook heel veel koekjes, gebakjes en chocola. En dat kan ik nu gewoon laten staan = een énorme besparing 😉 Tel hierbij nog de frisdrank, kant en klare pakjes en zakjes, verzorgingsproducten e.d. nog bij op en tel uit je winst!

Nog wat praktische tips:

*E-nummervrij eten? Investeer in een abonnement op de site van Gerdien: www.evrijeproducten.nl Dat scheelt enorm veel zoeken en dus tijd met boodschappen doen.

*Koop zoveel mogelijk pure producten zonder etiket. Wat bedoel ik daarmee? Groenten, fruit, pure noten, zaden etc. Ze zijn gezond en voedzaam.

*Ga eens op zoek naar een toko voor pure kruiden, koop zoveel mogelijk basis, havermout is bijvoorbeeld een superontbijt en niet duur. Ook online kun je nog wel eens goedkoper uit zijn.

*Praat niet over gezond, over E-nummers en suikers als je gezin daar (nog) niet aan toe is. Zet gewoon tomatensoep op tafel. Klaar. Grote kans dat ze het niet eens proeven dat het anders is. Door nadruk op ‘gezond’ te leggen zeg je eigenlijk zelf al dat het dus anders moet smaken. Bedenk dat een gezonde leefstijl de norm is, en geen uitzondering. Dat heeft de voedingsindustrie ervan gemaakt. Van oorsprong is gezonde voeding gewoon normaal.

*Als je merkt dat het je té veel energie kost en je er compleet van in de stress schiet, laat het dan even los. Je kunt het na een paar maanden altijd nog eens proberen. Bedenk dan dat stress ongezonder voor je is dan een teveel aan E-nummers of suikers. Probeer in tussentijd zoveel mogelijk groenten en fruit te eten, dan ben je al een heel stuk op weg!

Succes en weet dat élke stap die je zet naar een gezondere leefstijl er één is!

Liefs, Williene

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

1
Welkom bij gewichtsconsulent Natuurlijk! Ida. Waarmee kan ik je helpen?
Powered by
%d bloggers liken dit: