wat is honger

Wat is honger en wat doet honger met je? Krijg inzicht in jouw honger

Vrijwel iedereen heeft wel eens honger of trek.  Maar wat is honger nu eigenlijk? En hoe ontstaat het? En wist je dat er veel meer soorten honger te onderscheiden zijn?

Wat is honger?

Ja wat is honger nou precies? Weet jij wat het precies is? Waarschijnijk zul jij als antwoord geven: een rommelende maag omdat je zin in eten hebt. Dit klopt ook wel.

Wat is honger? → een signaal van je lichaam  dat het energie nodig heeft en hierdoor behoefte heeft aan eten.

Iedereen zal dat vast wel herkennen. De enigste manier om het hongergevoel te stoppen is  dan om wat te gaan eten.

Hoe ontstaat honger?

Hormonen hebben invloed op je honger- en verzadigingsgevoel. Zo zijn er drie belangrijke hormonen die ook wel hongerhormonen worden genoemd namelijk: Leptine, Ghreline en Insuline.

Hormonen zijn: De boodschappers van chemische stofjes via de bloedbaan. Deze chemische stofjes worden door ons lichaam zelf aangemaakt om allerlei processen in ons lichaam te kunnen regelen.

Zolang deze 3 hormonen in balans zijn, werken ze mooi met elkaar samen:

  • Ghreline:

Het hormoon Ghreline is het hormoon dat het hongergevoel veroorzaakt. Ghreline wordt vooral afgescheiden door de maagwand. Dit hormoon wekt de eetlust op. Hierdoor krijg je honger en ook je maag kan gaan rommelen. Voor het eten neemt dit hormoon toe om na het eten weer af te nemen.

  • Leptine:

Dit hormoon wordt aangemaakt in de vetcellen en geeft aan het lichaam een signaal af dat je genoeg gegeten hebt. Hoe meer vetcellen iemand heeft, hoe meer leptine wordt aangemaakt.

Het hormoon Leptine is zeer belangrijk bij het krijgen en bij het behouden van een gezond gewicht.

Te veel maar ook te weinig van dit hormoon kan tot overgewicht leiden en maakt het daarna heel erg moeilijk om af te vallen. Bij te weinig leptine zal het lichaam erg zuinig om gaan met energie.

Bij te veel leptine kan het lichaam ongevoelig worden voor dit hormoon. Hoe meer vet iemand heeft, hoe minder dit hormoon reageerd op het signaal dat de maag vol zit. Hierdoor zal iemand met meer vetcellen veel meer gaan eten en komt het seintje van een volle maag veel later, of helemaal niet meer, binnen. In beide gevallen is er:

  1. geen gevoel van verzadiging,
  2. en verbrand het lichaam weinig vet.
  • Insuline:

Het hormoon Insuline zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Insuline wordt afgegeven door de alvleesklier. Bevat ons eten (of drinken) koolhydraten (suikers) dan wordt dit in je lichaam afgebroken en omgezet naar bloedsuiker (glucose). Op dat moment zal de bloedsuikerspiegel gaan stijgen. Insuline moet er voor zorgen dat de glucose (suikers) in het bloed wordt opgenomen in de cellen en hierdoor zal de bloedsuikerspiegel weer dalen.

O.a. Stress heeft een negatieve invloed op al deze drie hormonen. Als deze hormonen uit balans raken, dan gaat het mis. Overgewicht is zo’n gevolg van disbalans in onze hormonen.

Verschillende soorten honger

Wist jij dat er veel meer verschilllende hongersoorten zijn te onderscheiden? Honger is namelijk niet altijd het seintje van dat je maag leeg is. Veel mensen verwarren honger met iets anders maar gaan dan toch eten. Als jij last van overgewicht hebt, kan het soort honger wat jij ervaart, hier aan hebben bijgedragen.

Honger en honger, welke verschillende soorten honger zijn er?:

→Lichaamshonger

dat ook wel maaghonger wordt genoemd: het ‘gewone’ gevoel van wat wij herkennen als honger, Dus ‘echte’ honger, je voelt (en hoort) je maag letterlijk knorren en rommelen. Met deze honger zegt ons lichaam dus eigelijk: tijd om te eten! De energie moet worden aangevuld.

→Zintuigenhonger

ook wel oog/neus/oor honger genoemd. Deze honger wordt opgewekt door een externe prikkel, die je ziet, ruikt of hoort waardoor je meteen trek krijgt:

» Ooghonger: Zien eten is doen eten. Dat is precies wat ooghonger omschrijft. Ooghonger is dan ook de eetlust die wordt opgewekt als je eten ziet. Denk maar eens aan een mooie zomerse dag. Onderweg zie je dan wel eens een ijscokar staan.

IJsco ooghonger wat is honger

Let maar eens op hoeveel mensen dan stoppen om een ijsje te kopen. Deze mensen waren het vast niet van plan om iets te eten maar bij het zien van de ijscokar en van die andere mensen die heerlijk hun ijsje opeten, krijgen ze spontaan trek.

»Neushonger: De eetlust die opgewekt wordt bij het ruiken van eten. Herken je dat? Je loopt langs de bakker en ineens ruik je die heerlijke, vers gebakken appeltaart. Spontaan krijg jij ook trek in appeltaart.

»Oorhonger: Deze eetlust wordt opgewekt bij het horen van knisperende verpakkingen. Denk bijvoorbeeld aan chips. Als bijv. je partner een zak met chips openmaakt, hoor jij het knisperende geluid. Hoewel je eerst helemaal niet van plan was om uberhaupt chips te gaan eten, door dit geluid krijg je ineens enorme zin in chips.

Als je elke dag aan zintuigenhonger wordt blootgesteld en hier ook aan toegeeft, zul je dit al snel gaan merken aan je gewicht

→Emotiehoger:

Eten uit emotie. Dit kan zijn omdat je stress hebt, boos of verdrietig bent, bij frustratie of jalouzie maar ook als je moe bent. Als je eet uit emotie, dan heb je moeite om met deze gevoelens om te gaan en je probeert deze dan als het ware weg te eten.

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van honger. Marie-José Torenvliet beschrijft in haar boek: ‘(h)erken je honger’ maar liefst 15 verschillende soorten honger.

Inzicht in je honger

Veel mensen negeren de signalen van het lichaam wanneer deze aangeeft dat er genoeg gegeten is. Zij zullen dan ook door blijven eten. Als je steeds opnieuw deze signalen van je lichaam blijft negeren, dan zal de balans van hongergevoel en verzadiging verstoort raken. Leer luisteren naar je lichaam, eet daarom ook echt als je honger hebt. Je kunt voor jezelf eens een week een dagboek bij kunnen houden van wat, wanneer en waarom je iets eet. Zo krijg je inzicht in jouw honger.

Bloedsuikerspiegel

Het is ook belangrijk om te zorgen dat je bloedsuikerspiegel in balans blijft. Dus niet met teveel pieken en dalen.  Kies daarom voor gezonde producten die iets bijdragen aan de gezondheid van je lichaam. Dus geen producten gemaakt van wit meel, gebak, koek, chips, snoep, allerlei snacks, pizza’s, enz. Dit zijn alleen maar loze, calorierijke producten. Door het hoge suikergehalte in deze producten zal je bloedsuikerspiegel uit balans raken. Op deze manier kom je in een vicieuze cirkel terecht en zul je alleen maar meer honger krijgen. Heb je niet genoeg aan drie hoofdmaaltijden, kies dan ook voor verantwoorde tussendoortjes.

Herken je honger

Weet jij de reden waarom je eigenlijk eet? Marie-José schrijfster van het boek: ‘Herken je honger’, beschrijft in haar boek maar liefst 15 verschillende soorten honger. Heb je overgewicht en wil je hier graag wat aan doen, dan is het  zeker een aanrader om je eens in je honger te verdiepen.  Wat is honger? En leer dit te herkennen. Want waarom eet jij eigenijk? Eet jij omdat je honger hebt of doe je dit om een andere reden?

wat is honger

verantwoorde gezonde tussendoortjes afvallen

Gezonde tussendoortjes: De eerste stap naar een gezond gewicht

Op het moment dat je besluit dat jij je leefstijl wilt veranderen is het verstandig om dit stap voor stap te gaan doen. Op deze manier leer je meer over voeding en is het makkelijker vol te houden dan wanneer je ineens je hele leefstijl op de schop neemt. Elke keer voer je dan een nieuwe stap door. Pas als je die stap voldoende beheerst, ga je door met de volgende stap.

Als gewichtsconsulente werk ik ook op deze manier met cliënten. Een stap waar je vaak al veel winst mee behaald, zijn de tussendoortjes. Eet jij dagelijks veel ongezonde tussendoortjes? Dan is dit voor jou een goede stap om ook mee te beginnen. Vervang de ongezonde tussendoortjes voor gezonde tussendoortjes.

Wat zijn tussendoortjes?

Tussendoortjes zijn, zoals de naam al doet vermoeden,  tussendoor iets eten. Dus tussen twee hoofdmaaltijden in, iets kleins eten. Dit is vooral handig om even je erge trek te stillen tot de volgende maaltijd.

Wat vaak gedacht wordt is dat het nodig is om tussen twee maaltijden in, iets te eten. Dit hoeft helemaal niet. Iemand die genoeg heeft aan de drie hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en diner) en tijdens deze drie  hoofdmaaltijden alle voedingstoffen hierdoor binnen krijgt, hoeft niet beslist tussendoor iets te eten.

Lukt het jou niet om je aan drie hoofdmaaltijden te houden omdat je trek krijgt? Eet dan gerust iets tussendoor. Kies dan wel voor verantwoorde, gezonde tussendoortjes.

Welke tussendoortjes kun je beter mijden?

Suikerrijke tussendoortjes kun je beter niet kiezen. Suiker zit in alle koek, cake, gebak, repen, snoep, chips, ijs, enz. Naast dat deze producten veel suiker bevatten, zitten ze ook nog eens vol met verzadigd vet, caloriën en toegevoegde troep. Deze producten voegen niks aan je gezondheid toe het is allemaal maar loze vulling. Dus als jij vaak deze producten eet en je wilt je leefstijl veranderen, dan valt hier veel winst te behalen.

Als jij deze producten vervangt voor verantwoorde, gezonde tussendoortjes dan zul jij niet alleen afvallen maar je ook veel beter voelen.

Wat is de reden dat jij ongezonde dingen tussendoor eet?

Zorg voor drie goede en volwaardige hoofdmaaltijden per dag: ontbijt, lunch, diner. Sla geen maaltijd over. Zou je bijv. het ontbijt overslaan, dan is de kans zeer groot dat je halverwege de ochtend erge trek krijgt. In zo’n situatie grijp je sneller naar  ongezonde, suikerrijke producten.

Ook kan het een gewoonte zijn wat er door de jaren is ingesleten. Je doet iets wat je eigenlijk al jaren doet. Je denkt er niet eens bij na. Bijv.  een koekje bij de thee, een stuk chocola bij de koffie, enz.

Het kan ook  zijn dat je niet weet wat je nu het beste tussendoor kunt eten.  Dat is ook heel logisch. Nog te vaak worden we gewoon misleid in de winkel door mooie beloftes op de verpakking. Dan denk je gezond te eten maar blijkt dit gewoon niet zo te zijn.

En dan zijn er ook nog de voedinghypes. Veel mensen gaan daar in mee. Ook hierbij denk je dan gezond bezig te zijn. Een mooi voorbeeld hiervan is Sonja Bakker. Jaren geleden kreeg zij iedereen die haar dieet volgde, massaal aan de eierkoeken. Dit werd in haar boek aangeprezen als tussendoortje. Iedereen dacht gezond bezig te zijn door voor dit vetvrije tussendoortje te kiezen. Dit tussendoortje was dan wel vetvrij maar niet suikervrij.

In een eierkoek zitten veel verborgen suikers toegevoegd. Bovendien bevat een eierkoek helemaal geen waardevolle voedingstoffen. Een eierkoek is dus verreweg van gezond.

 

Tips voor gezonde tussendoortjes

Maar wat zijn dan gezonde tussendoortjes? Gezonde, verantwoorde tussendoortjes zijn producten die gezonde voedingtstoffen toevoegen aan lichaam. Dus voedingstoffen waar je lichaam wat aanheeft zoals vezels, vitaminen, mineralen.

Tips voor verantwoorde gezonde tussendoortjes:

  • Fruit: fruit is gezond tussendoortje. Fruit zit vol met vezels, vitaminen en mineralen. Bovendien zijn er zoveel verschillende soorten fruit zodat je makkelijk kunt combineren. Zo kun je ook allerlei soorten fruit door elkaar eten. Maak er een fruit sla van heerlijk met manderijntjes, schijfjes kiwi, stukjes meloen, plakjes banaan, enz.
  • Groente: vaak wordt er alleen maar groente bij het diner gegeten. Net zoals fruit kun je met groente ook veel variëren. Denk maar eens aan: snacktomaatjes, snackkomkommers, reepjes paprika, radijsjes, snack wortjeltjes, plakjes rettich, reepjes bleekselerij.
spiesjes met groente

Spiesjes met allerlei verschillende soorten groente. Lekker als tussendoortje.

Recept: Hummus is lekker om rauwkost in te dippen. Hoe maak je hummus?

  1. Laat 1 blikje kikkererwten even uitlekken. Bewaar een klein beetje van het uitgelekte vocht.
  2. Doe de uitgelekte kikkererwten samen met 3 teentjes gepelde knoflook, 3 eetlepels citroensap en 3 eetlepels tahin en een beetje gemalen komijn en cayennepeper in de blender.
  3. Meng alles tot een gladde massa en voeg eventueel nog een beetje van het uitgelekte vocht toe om het wat smeuiig te maken.
  4. Voeg eventueel nog wat peper en zout toe voor de smaak.

Bron: PuurGezond

  • Een gekookt ei: een ideaal tussendoortje. Ook handig om mee te nemen naar je werk. Je kunt een gekookt ei zowel warm als koudeten. Kook  een aantal eieren ineens en bewaar deze in de koelkast. Zo kun je er eentje pakken wanneer je trek krijgt.
  • Een handjevol nootjes  (30 gram per dag). Kies bij voorkeur de ongebrande en ongezouten noten. Voorbeelden van noten: hazelnoten, pistachenoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, amandelen, paranoten.  Studentenhaver is ook een zeer geschikt tussendoortje. Naast verschillende soorten noten bevat dit ook gedroogde vruchten. Door de mix van verschillende noten/vruchten krijg je meteen verschillende soorten voedingstoffen binnen.
  • Olijven
  • Een volkoren cracker met hüttenkäse

Bewust genieten

Ook zul je regelmatig in aanraking blijven komen met ongezonde tussendoortjes. Het is aan jou de keuze of je het afslaat of niet. Als je de 80/20 regel toepast, is er zo nu en dan best wel de ruimte voor minder gezonde producten. Kies je bewust voor een ongezond tussendoortje, voel je dan niet schuldig maar geniet hier dan ook echt van.

Zelf gezonde verantwoorde tussendoortjes maken

Wil je graag meer recepten en inspiratie opdoen en zelf je tussendoortjes maken? Dan is het handige receptenboekje ‘Bites’ daar zeer geschikt voor. Het boek is bedoeld voor iedereen die naar goede alternatieven zoekt voor lekkere maar ook gezonde en verantwoorde tussendoortjes. De 75 recepten die het boek telt, zijn makkelijk zelf te maken met  ingrediënten die je gewoon uit de supermarkt haalt.

gezonde verantwoorde tussendoortjes

 

 

 

 

Wandelen

Ik hou ervan om te wandelen. Op een vaste avond in de week wandel ik met een goeie vriendin van mij. Dit doen wij al jaren. Door weer en wind, altijd wandelen we. Het maakt voor mij ook niet uit. Elk seizoen heeft zo zijn leuke dingen. We hebben gewandeld in de regen, vrieskou, en harde wind. En nu dus weer in het voorjaar. Heerlijk nu het weer langer licht wordt en het weer ook weer warmer. We wandelen op zo’n avond een dikke 2 uren. Sinds vorig jaar is daar ook nog een vaste ochtend bij gekomen. Afhankelijk van het weer, wandelen of fietsen we dan zo’n anderhalf uur.
Wandelen heeft zo zijn voordelen. Het kost niks ( nou ja bijna niks. Een paar goede schoenen zijn geen overbodige luxe), je kunt overal wandelen, Op elke tijdstip van de dag wanneer het maar uitkomt, je zit nergens aan gebonden . En het is gezond. En samen wandelen is wel zo leuk. je hebt een stok achter de deur. Vooral als je even geen zin hebt om te gaan dan ga je uiteindelijk toch. Het is een vaste afspraak die staat. En als je eenmaal wandelt, is het al snel weer leuk.
Je kunt heerlijk even de afgelopen dag/week doorspreken, het is ontspannend. En vooral als je ‘s avonds hebt gewandeld, kun je daarna heerlijk slapen.
Wandelen levert ook gezondheidsvoordelen op.

De 20 voordelen van wandelen:

  1. Wandelen helpt met gewichtbeheersing.
  2. Het is voor iedereen mogelijk.
  3. Je hebt er geen speciale apparatuur voor nodig.
  4. Het is een van de makkelijkste manieren om in beweging te komen.
  5. Verlaagt symptomen van depressie en spanning.
  6. Het is een low impact beweging.
  7. Het verlaagt het LDL-cholesterolgehalte (het ‘slechte’ cholesterol).
  8. Het verhoogt het HDL-cholesterolgehalte (het ‘goede’ cholesterol).
  9. Wandelen verlaagt de bloeddruk.
  10. Het vermindert de kans op sommige vormen van kanker.
  11. Helpt om het risico te verlagen op diabetes type 2 en helpt met het onder controle houden hiervan.
  12. Het verbetert de stemming.
  13. Het helpt bij het behoud van sterke botten.
  14. Verlaagt de kans op een hartaanval.
  15. Leidt zelden tot  blessures.
  16. Wandelen verlaagt stress.
  17. Verlaagt de kans op hartkwalen.
  18. Het kost niks.
  19. Het bouwt fitheid op.
  20. Wandelen helpt bij het behoud van lenige spieren.
Bron:jijbentgezond.nl

Wat ik al eerder schreef, goeie wandelschoenen zijn hierbij ideaal. En die heb ik inmiddels gekocht! Steeds tijdens de reclame kwamen de schoenen van sketchers in beeld. Hipgekleurde schoenen die heerlijk schijnen te zitten. NOuja nu zeggen ze wel vaker wat in de reclames en wilde ik dat wel eens prberen. Oke, de schoenen verdienen niet de schoonheidsprijs qua uiterlijk. Maar qua ” innerlijk”wel! ZE zitten namelijk echt heerlijk! De prijs is best hoog voor deze redelijk simpel uitziende schoenen. Maar omdat het comfort voor mijn toekomstige wandelschoenen toch belangerijker was, besloot ik ze te kopen. De schoenen zijn er in allerlei hippe kleurtjes. Maar ik besloot voor safe te gaan en koos de creme kleurige.

skechers go walk 2 schoenen skechers go walk 2
Inmiddels heb ik ze getest. Zonder sokken, even inlopen. Waar ik anders bij het inlopen van nieuwe schoenen, daarna toch last krijg, heb ik nu nergens last van gehad! Niks, noppes! Ze zitten geweldig en als je ze eenmaal aanhebt, wil je ze eigenlijk niet meer uit. En dat heb ik die dag ook niet meer gedaan. Ik heb ze de rest van de dag aangehad. En stiekem zit ik te bedenken om toch nog een paar te kopen in een ander kleurtje.

Wil jij ze ook? Tip: bestel/koop ze in een maatje kleiner dan je werkelijk hebt. Ze vallen groter uit.