Brisk walking

Brisk walking: De vorm van bewegen voor wie wil wandelen met power.

Bewegen is goed voor je. Niet alleen fysiek maar ook mentaal.  Zo kun je bewegen om op gewicht te blijven of om af te vallen. Maar er zijn nog veel meer redenen om van de bank af te komen en lekker te gaan bewegen. Bij mijn cliënten zie ik regelmatig dat ze het lastig vinden om te gaan bewegen. De sportschool is hierbij vaak een te grote stap. Om als gewichtsconsulente hier op in te spelen, ben ik een cursus gaan volgen. Namelijk de cursus: Brisk walking trainer. Afgelopen zaterdag heb ik hiervoor mijn certificaat behaald.

Wat is brisk walking?

Brisk walking is Engels en betekent letterlijk:  Kwiek, engergiek lopen. Brisk walking is wandelen in een stevig tempo waarbij je je armen ritmisch heen en weer mee beweegt. Brisk walking is een vorm van duursport. Je kunt in een relatief korte tijd je uithoudingsvermogen aanzienlijk vergroten.Brisk walking wandelen met powerIedereen kan ermee beginnen ongeacht je uithoudingsvermogen of leeftijd. Sowieso beginnen met bewegen levert nog altijd het grootste gezondheidsvoordeel op. Het is nooit te laat om te beginnen.

Beweegrichtlijnen voor volwassenen

  • Alle vormen van in beweging komen zijn goed. Meer bewegen en minder zitten is altijd beter.
  • Minstens 2 maal per week spier- en botversterkende oefeningen uitvoeren.
  • Matig of zwaar intensieve inspanning minimaal 150 minuten per week. Hierbij kun je beter je beweging  over de week verspreiden (minimaal 30 minuten per dag) i.p.v. 150 minuten per week aan een stuk door te bewegen.

*bron: beweegrichtlijnen 2017 gezondheidsraad

Waarom brisk walking?

Hou je van wandelen? Zou je wel iets meer uitdaging willen in je sport? Maar wil of kun je niet hardlopen? Dan is Brisk walking de ideale vorm van wandelen voor jou. Brisk walking is namelijk een laagdrempelige vorm van bewegen. Zo kan iedereen er mee beginnen, ongeacht de leeftijd of conditie. Brisk walking verbetert de algehele conditie, is goed voor de doorbloeding van je hersenen, voor je hart- en vaatstelsel, voor je hersenfunctie en je insulinegevoeligheid daalt.

Bovendien is Briskwalking minder belastend voor je gewrichten dan hardlopen. Je hebt hierdoor aanzienelijk minder kans op blessures. Het is van lage intensiteit maar je hebt wel de voordelen van fysiek intensief sporten.

Ik zelf hou erg van wandelen. Dit doe ik al jaren meerdere malen per week. Brisk walking was voor mij nieuw. Toen ik er toevalling een cursus over voorbij zag komen, ben ik mij er in gaan verdiepen. Als snel besloot ik mij op te geven. Na twee sportieve dagen, heb ik het certificaat behaald. Naast dat het hartstikke leuk is om te doen, is het ook een hele waardevolle aanvulling op mijn praktijk. Mijn missie voor de komende tijd is dan ook om zoveel mogelijk mensen aan het Brisk walken te krijgen.

⇒ Kijk hier voor het persoonlijke Puur Gezond en Brisk walking programma. Persoonlijke begeleiding bij Voedingsadvies in combinatie met beweging in Surhuisterveen.

alles begint met die eerste stap

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.