online gewichtsconsulent afvallen online

De rol van de weegschaal: Veel meer dan wegen van gewicht alleen.

Sinds mijn start als gewichtsconsulente hebben er al vele mensen op mijn weegschaal gestaan. Aan het begin van een nieuw te volgen traject, tussendoor om de voortgang te bekijken of tijdens een eenmalige lichaamsanalyse. Telkens is de rol van de weegschaal veel groter dan alleen maar wegen. De weegschaal vertelt mij zo veel meer dan de cijfers die op het scherm staan. Achter al die cijfertjes schuilt namelijk een verhaal.

Aan de slag als gewichtsconsulente

1 Januari 2016, de start van mijn bedrijf als BGN gewichtsconsulente. De eerste aanschaf die ik deed als zelfstandige was die van een weegschaal. Wat was ik blij met deze prachtige weegschaal. Op dat moment wist ik nog niet dat deze weegschaal mij, naast de metingen, zoveel zou vertellen.de rol van de weegschaalNaast het meten van het gewicht, meet deze weegschaal namelijk ook:

  • De BMR (Ruststofwisseling)
  • De BMI
  • Het vetpercentage
  • Spierpercentage
  • Het visceraal vet

Afvallen is veel meer dan minder eten

Maar achter al deze cijfertjes gaat veel meer schuil dan die overtollige kilo’s. Achter deze cijfers zit een heel verhaal. Elke cliënt is uniek en heeft daarmee ook een eigen verhaal.

Het is namelijk een hele stap om hulp te zoeken vanwege het overgewicht. Als ik een cliënt voor het eerst zie, heeft deze persoon meestal al een hele weg afgelegd. Allerlei diëten zijn er vaak al gevolgd en allerlei manieren zijn er geprobeerd om die overtollige kilo’s eindelijk eens kwijt te raken. Als dit dan steeds maar niet wil lukken of als die persoon dan terugvalt in oude gewoontes, brengt dit ook de nodige emoties met zich mee.

Afvallen is veel meer dan minder eten.

Zo kunnen stress en slaapproblemen ook bijdragen aan overgewicht. Als je deze stress of slaapproblemen blijft negeren en je alleen maar focust op wat je wel of niet ‘mag’ eten, blijven deze problemen echter wel in stand. Maar ook het afvallen zelf geeft stress evenals de afvalpogingen die steeds maar weer lijken te mislukken. Voor je het weet zit je in die vicieuze cirkel van stress, slaapproblemen en overgewicht.

De rol van de weegschaal

Regelmatig heb ik cliënten die liever niet op de weegschaal willen. Ze schamen zich en willen eigenlijk niet weten hoeveel ze wegen.  Ook komt het tegenovergestelde voor. Cliënten die meerdere keren per dag op de weegschaal staan en helemaal in de stress raken van die schommelende cijfertjes. Vooral op zulke momenten ben ik zo blij dat ik gewichtsconsulente ben. Dit is mijn vak, een uitdaging om deze cliënten te mogen begeleiden.

De rol van de weegschaal is dus veel meer dan wegen en metingen verrichten. Successen worden gevierd als blijkt dat er kilo’s zijn verdwenen. Maar ook de keerzijde kan er zijn. Tranen kunnen vloeien als er juist niks af is terwijl ze zo hun best hebben gedaan.  Deze cijfers kunnen dan iemands hele dag verzieken.

Hoevaak jezelf wegen?

Heb je thuis een weegschaal? Dan adviseer ik altijd om op een vaste dag en tijdstip jezelf te wegen. Eenmaal per week is voldoende. Als je af wilt vallen, zie je het liefste zo snel mogelijk resultaat. Toch zegt het getal op de weegschaal ook niet altijd alles.  Elke dag wegen heeft eigenlijk niet zoveel nut. Dit omdat je gewicht elke dag schommelt. Dit kan oa komen door:

  • Je hormoonhuishouding
  • Je darmen (stoelgang)
  • De hoeveelheid zout wat je hebt gegeten
  • De hoeveelheid vocht wat je vasthoudt

Bovendien kan elke dag wegen bij sommige mensen op een gegeven moment overgaan in een obsessie.

Wegen en meten

Kijk niet alleen naar het gewicht maar ook eens naar de centimeters. Meet daarbij regelmatig je buik, arm en bil omtrek. Dit geeft een veel duidelijker beeld. Het kan namelijk zo zijn dat je qua kilo’s weinig bent afgevallen maar dat je wel centimeters bent kwijtgeraakt.

MeetlintHeb je je ideale gewicht bereikt en wil je dit graag vasthouden? Dan is je favoriete spijkerbroek nog de beste graadmeter. Als deze weer strakker gaat zitten, is dat een duidelijk signaal dat je weer iets meerop je voeding- en leefstijl dient te letten.

Lichaamsanalyse

Ben je benieuwd naar jouw vet en spierpercentage? Of hoeveel calorieën jouw lichaam in rust verbrand? Kom dan eens langs voor een lichaamsanalyse. Voor meer informatie of voor het maken van een afspraak kun je contact met mij opnemen.

online gewichtsconsulent afvallen online

 

Brisk walking

Brisk walking: De vorm van bewegen voor wie wil wandelen met power.

Bewegen is goed voor je. Niet alleen fysiek maar ook mentaal.  Zo kun je bewegen om op gewicht te blijven of om af te vallen. Maar er zijn nog veel meer redenen om van de bank af te komen en lekker te gaan bewegen. Bij mijn cliënten zie ik regelmatig dat ze het lastig vinden om te gaan bewegen. De sportschool is hierbij vaak een te grote stap. Om als gewichtsconsulente hier op in te spelen, ben ik een cursus gaan volgen. Namelijk de cursus: Brisk walking trainer. Afgelopen zaterdag heb ik hiervoor mijn certificaat behaald.

Wat is brisk walking?

Brisk walking is Engels en betekent letterlijk:  Kwiek, engergiek lopen. Brisk walking is wandelen in een stevig tempo waarbij je je armen ritmisch heen en weer mee beweegt. Brisk walking is een vorm van duursport. Je kunt in een relatief korte tijd je uithoudingsvermogen aanzienlijk vergroten.Brisk walking wandelen met powerIedereen kan ermee beginnen ongeacht je uithoudingsvermogen of leeftijd. Sowieso beginnen met bewegen levert nog altijd het grootste gezondheidsvoordeel op. Het is nooit te laat om te beginnen.

Beweegrichtlijnen voor volwassenen

  • Alle vormen van in beweging komen zijn goed. Meer bewegen en minder zitten is altijd beter.
  • Minstens 2 maal per week spier- en botversterkende oefeningen uitvoeren.
  • Matig of zwaar intensieve inspanning minimaal 150 minuten per week. Hierbij kun je beter je beweging  over de week verspreiden (minimaal 30 minuten per dag) i.p.v. 150 minuten per week aan een stuk door te bewegen.

*bron: beweegrichtlijnen 2017 gezondheidsraad

Waarom brisk walking?

Hou je van wandelen? Zou je wel iets meer uitdaging willen in je sport? Maar wil of kun je niet hardlopen? Dan is Brisk walking de ideale vorm van wandelen voor jou. Brisk walking is namelijk een laagdrempelige vorm van bewegen. Zo kan iedereen er mee beginnen, ongeacht de leeftijd of conditie. Brisk walking verbetert de algehele conditie, is goed voor de doorbloeding van je hersenen, voor je hart- en vaatstelsel, voor je hersenfunctie en je insulinegevoeligheid daalt.

Bovendien is Briskwalking minder belastend voor je gewrichten dan hardlopen. Je hebt hierdoor aanzienelijk minder kans op blessures. Het is van lage intensiteit maar je hebt wel de voordelen van fysiek intensief sporten.

Ik zelf hou erg van wandelen. Dit doe ik al jaren meerdere malen per week. Brisk walking was voor mij nieuw. Toen ik er toevalling een cursus over voorbij zag komen, ben ik mij er in gaan verdiepen. Als snel besloot ik mij op te geven. Na twee sportieve dagen, heb ik het certificaat behaald. Naast dat het hartstikke leuk is om te doen, is het ook een hele waardevolle aanvulling op mijn praktijk. Mijn missie voor de komende tijd is dan ook om zoveel mogelijk mensen aan het Brisk walken te krijgen.

⇒ Kijk hier voor het persoonlijke Puur Gezond en Brisk walking programma. Persoonlijke begeleiding bij Voedingsadvies in combinatie met beweging in Surhuisterveen.

alles begint met die eerste stap

plan je slanker purpuz planner

Plan je slanker met behulp van de Purpuz planner

Alweer een hele poos geleden zag ik een oproep voorbij komen op facebook van Glen verkleij. Hij vroeg hierin wie zijn purpuz planner wou testen om hierover een review te schrijven. Nadat ik deze oproep had gelezen, bleef dit maar in mijn hoofd spoken. Al snel kreeg ik allemaal ideeën waarbij de planner wel handig zou kunnen zijn. Nee, niet voor mijzelf maar voor mijn cliënten met als motto: plan je slanker!  Ik was wel heel benieuwd hoe ik deze planner daadwerkelijk in zou kunnen zetten binnen mijn bedrijf. Zou deze planner die hulp bieden bij het bereiken van het streefgewicht van mensen met overgewicht.? Immers, ook om het doel van je ideale gewicht te bereiken, zul je een plan moeten opstellen. Ik was enthousiast, dus meldde ik mij aan voor de planner.

Wat is een Purpuz planner?

Clen verkleij is de bedenker van de purpuz planner. Jaren geleden kwam hij in een burnout terecht. Om hier uit te komen, besefte hij dat hij moest veranderen. Maar, hoe doe je dat? Hij ontwikkelde voor hemzelf een tool, een planner. Deze planner hielp om hem dagelijks te helpen bij zijn kleine en grote doelen. De purpuz planner werd een feit.

purpuz planner

Waaruit bestaat de purpuz planner?

Na een telefoongesprek met Clen, kreeg ik de planners thuisgestuurd. Mijn eerste indruk was positief. Wat zag de planner er prachtig uit! Ik zag meteen aan de buitenkant al dat dit een planner is wat met zorg ontwikkeld was.

WAt staat er in de Purpuz Planner?:

  • Jaaroverzicht
  • Een duidelijke uitleg over hoe je de planner optimaal in kunt zetten
  • Werkboek: stappenplan naar jouw doel en alle planningtools die je hierbij nodig hebt.
  • Agenda zowel een maand- als een weekplanning
  • inspirerende quotes
  • Wekelijkse to- do’s
  • to-do lijstjes  voor werk en privé
  • Maandelijkse doelenlijst
  • Wekelijkse en dagelijkse focus
  • Ruimte om te reflecteren
  • Pagina’s voor creatieve ideeën, aantekeningen, enz.
  • Log voor dingen die energie geven

purpuz planner

Een droom blijft slechts een droom als je geen plannen maakt om ‘m te verwezenlijken. Clen verkleij

Purpuz planner plan je slanker

Minpuntjes

De enige persoonlijke minpuntjes die ik zelf ervaarde zijn:

  • De grootte van de planner. Dit maakt dat de planner vrij veel ruimte inneemt en ook wel zwaar is.
  • De jaarverdeling van een heel kalenderjaar. Dit vind ik persoonlijk jammer omdat ik het hele jaar door cliënten begeleid en niet iedereen per 1 Januari start. Een jaar is wel een hele goede periode om je leefstijl stap voor stap te veranderen.

Plan je slanker

Ik deelde de planner uit aan een aantal clienten en ik zette de planner in bij mijn wandelgroepje die net van start ging. Mijn clienten konden in de planner hun vaste weegdag alvast invullen. Plus de datums wanneer we gingen wandelen. Ook gaf ik in de besloten facebookgroep elke week opdrachten. Dit kon ook makkelijk bijgehouden worden in de planner. Evenals de vragen die ze hadden. Om inzicht te krijgen in hun eetpatroon, konden de deelnemers de planner ook gebruiken als voedingsdagboek.

plan je slanker

Kun je de planner inzetten bij overgewicht?

Ik persoonlijk ben erg enthousiast over de planner. Ook als het je doel is om gewicht te verliezen, is deze planner naar mijn mening prima in te zetten voor dat doel. Om je ideale streefgewicht te bereiken zul je een goede planning moeten maken en hier kun je de purpuz planner prima voor gebruiken.

Plan je slanker: voorbeelden van wat je bij kunt houden in de planner als je deze wilt gebruiken om af te vallen:
  • een vaste dag inplannen waarop je jezelf weegt
  • Wekelijks een boodschappenlijstje maken
  • Regelmatig een week bijhouden wat, wanneer en hoeveel je eet. (voedingsdagboek om inzicht te krijgen in je eetpatroon)
  • Inplannen wanneer je gaat bewegen/sporten
  • Ontspanning inplannen, de tijd voor jezelf.
  • Voedingsgerichte stappen plannen en je er ook aan houden. bijv. niet snoepen, meer groenten eten, meer water drinken, enz. Elke dag dat iets is gelukt, kun je dit dan afvinken.

Op deze manier zou je de planner dus in kunnen zetten bij gewichtsverlies. Wees je wel bewust dat deze planner geen extra informatie bevat over afvallen. Dus de achterliggende informatie, tips of advies voor het bereiken van je streefgewicht, recepten en informatie over gezonde voeding staat hierin niet vermeld.

Wil jij deskundige begeleiding bij het afvallen in combinatie met de purpuz planner, dan kan ik je daar ook bij begeleiden. Je kunt dan zelf de planner aanschaffen en je vervolgens aanmelden voor een persoonlijk online begeleidingstraject.  Zet dan bij de eventuele opmerkingen dat je gebruik maakt van de purpuz planner. Plan je slanker en meld je vandaag nog aan.

De planner zelf aanschaffen?

De nieuwste planner voor het jaar 2019 is vanaf nu verkrijgbaar. Wacht niet te lang als je graag deze purpuz planner wilt aanschaffen. De planner voor 2018 was namelijk razendsnel uitverkocht!

plan je slanker purpuz planner

*Deze planner heb ik gekregen van clen Verkleij met als doel om deze te testen en hierbij mijn eerlijke mening over te schrijven. Het feit dat ik deze planner gratis kreeg, heeft mijn mening niet beïnvloed bij het schrijven van deze review.

Mijn jaar als gewichtsconsulente

praktijk gewichtsconsulente

Praktijk Gewichtsconsulente: Mijn eerste jaar als gewichtsconsulente

Mijn eerste jaar zit er op! Mijn eerste jaar als zelfstandige! Eind vorig jaar zette ik de stap om mijn praktijk officieel te laten vastleggen bij de kvk en nu zijn we alweer een jaar verder. Wat is dit jaar snel voorbij gegaan. Eigenlijk te snel.

Een jaar waarin ik heel veel heb geleerd, nieuwe mensen heb mogen ontmoeten, leuke contacten heb opgedaan en vooral keuzes heb leren maken en waarbij ik heb geleerd om meer naar mijzelf te moeten luisteren en mijn eigen weg te gaan. Op deze manier zal ik ook in 2017 verder gaan.

Het leukste van dit afgelopen jaar is toch wel de lieve en leuke mensen die ik heb mogen begeleiden. Ieder van hen met een eigen verhaal.  Hier heb ik nog het meeste van geleerd en dat geeft mij zoveel voldoening en nog meer zin om in 2017 weer lekker aan de slag te gaan. Ook wil ik komend jaar  cliënten op afstand gaan begeleiden. Zo is het voor iedereen mogelijk om deel te nemen aan een puur gezond traject, ongeacht waar je woont. Verder zal ik komend jaar volop ook aan de slag gaan met mijn nieuwe website: www.suikerbank.nl die onlangs online gekomen is. Suikervrijer leven en hierover bloggen is toch wel mijn grote passie.

Hierbij wil ik ook iedereen bedanken die, op welke manier dan ook, hebben bijgedragen aan mijn eerste jaar want zonder jullie was het niet gelukt. Op naar 2017!